עצירות כרונית: פתרונות טבעיים יעילים

-עייפים מלהילחם בעצירות?

-מתוסכלים מהתרופות הקונבנציונליות ומהתופעות הלוואי שלהן?

-מחפשים פתרון טבעי, יעיל ובריא?

 

        הגיע הזמן לגלות את עולם הטיפול הטבעי בעצירות!

 

ד"ר שושנה קנדל  ND

מומחית לניקוי רעלים וקולון הידרותרפיה, עוזרת לאלפי מטופלים כבר 30 שנה, המנהלת המקצועית של הקליניקה.

 

מהי עצירות:

עצירות היא תופעה שכיחה המשפיעה על כ-15% מהאוכלוסייה בישראל. היא מתבטאת בקושי בהוצאת צואה, תדירות יציאות נמוכה (לפי הרפואה הקונבנציונלית פחות משלוש פעמים בשבוע ולפי הנטורופתיה פחות מפעם ביום) וצואה קשה.

 

הגורמים לעצירות:

הגורמים לעצירות מגוונים, וכוללים:

1. תזונה דלה בסיביםסיבים תזונתיים תורמים להגדלת נפח הצואה ותנועתה במערכת העיכול.

2. צריכת נוזלים לא מספקתמים חיוניים לריכוך הצואה ולעידוד תנועתה.

3. חוסר פעילות גופניתפעילות גופנית מסייעת בתנועתיות מערכת העיכול ובזרימת דם תקינה למערכת העיכול.

4. נטילת תרופותתרופות מסוימות, כגון תרופות נגד דיכאון ותרופות משתנות, עלולות לגרום לעצירות.

5. מצבים רפואיים: צניחה של הרחם/ שלפוחית השתן, מחלות מעיים, תסמונת המעי הרגיז ובעיות הורמונליות כמו היפותירואידיזם ואף הפרעות בתפקוד שרירי רצפת האגן.

6. גורמים פסיכולוגיים: מצד אחד מתח וסטרס עלולים להשפיע על תפקוד מערכת העיכול ולגרום לעצירות. מצד שני מצבים כמו דיכאון וחרדה עלולים להיות מושפעים מאוד ממצבי עצירות וחוסר בריאות במערכת העיכול.

 

 

הסיכונים הבריאותיים של עצירות-

עצירות כרונית עלולה להוביל לבעיות בריאותיות, כגון:

-טחוריםטחורים הם דליות וורידיות בפי הטבעת שעלולות להיגרם כתוצאה מהמאמץ הרב בהוצאת צואה קשה. טחורים מדממים עלולים לייצר מצב של אנמיה.

-סדקים בפי הטבעתסדקים בפי הטבעת עלולים להיגרם כתוצאה מהעברת צואה קשה.

-דלקת המעי הגסדלקת המעי הגס עלולה להיגרם כתוצאה מהצטברות צואה במערכת העיכול.

-כאבי בטן עוויתיים, נפיחות בבטן עקב חוסר פינוי.

-הסתמנות של המעיבמקרים קיצוניים, עצירות כרונית עלולה להוביל להסתמנות של המעי, מצב מסוכן הדורש טיפול רפואי מיידי.

בנוסף, עצירות כרונית משפיעה לא רק על מערכת העיכול אלא גורמת לתסמינים בכלל מערכות הגוף מהסיבה הפשוטה-

-עודף ועומס ברעלים המהווה בסיס להמון מחלות שונות בעקבות חוסר פינוי המעיים.

  • הצטברות רעלים: כאשר הצואה נותרת במעיים זמן רב יותר, חיידקים מזיקים יכולים לשגשג ולפרק אותה, תוך יצירת רעלנים. רעלים אלו עלולים להיספג חזרה לדם ולפגוע באיברים שונים בגוף.

 

  • מחלות כרוניות: מחקרים מסוימים מצביעים על קשר אפשרי בין עצירות כרונית לבין התפתחות מחלות כרוניות כמו סרטן המעי הגס, מחלות לב וכלי דם, דלקות וסוכרת.

 

עד כה הסברנו במאמר על הגורמים ועל החשיבות הרבה בטיפול בעצירות כרונית,

לכן נותר לעבור לחלק החשוב ביותר במאמר- מהו הטיפול הטבעי בעצירות?

 

הטיפול הטבעי בעצירות:

הטיפול הטבעי בעצירות מתמקד בשינויים באורח החיים ובשימוש בתרופות טבעיות.

-שינויים באורח החיים:

הגדלת צריכת הסיבים התזונתיים

מומלץ לצרוך 25-35 גרם סיבים תזונתיים ביום. ניתן למצוא סיבים תזונתיים במגוון מזונות, כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות וזרעים. סיבים עושים גם ריכוך הצואה וגם הגדלת נפח ומקל על הוצאתה החוצה. דוגמא איך להגדיל את כמות הסבים בתפריט: ניתן להוסיף ליוגורט כבשים/עיזים כף סובין שיבולת שועל/ זרעי פשתן טחונים/ זרעי צ'יה וגרעיני דלעת יחד עם חופן פירות יער. הסיבים הם גם הבסיס לצמיחת הפלורה הטובה במעיים (החיידקים הטובים).

הערה חשובה: כדאי לשתות מספיק מים יחד עם הסיבים (חלק מהסיבים סופחים נוזלים ומוסיפים נפח לצואה אם לא שתינו מספיק מים במהלך היום והגוף במצב של התייבשות, הצואה פשוט נתקעת במקום לרדת בצורה חלקה דרך המעיים החוצה.)

הגדלת צריכת הנוזלים:

 מומלץ לשתות לפחות כ- 8-10 כוסות מים ביום, תלוי ברמת הפעילות ודרישה אישית. חשוב לציין שמשקאות שמכילות קפאין גורמים לגוף להפריש יותר נוזלים דרך השתן. על כל כוס קפה לדוגמא, מומלץ לשתות 2 כוסות מים נוספות.

פעילות גופנית סדירה:

כמה ספורט צריך לעשות בשבוע?
לפי המלצות ארגון הבריאות העולמי
(WHO) מבוגרים- גילאי 18-64:

לפחות 150 דקות של פעילות אירובית בעצימות בינונית או 75 דקות של פעילות אירובית בעצימות גבוהה בשבוע.

ניתן לחלק את הפעילות לימים שונים בשבוע.

חשוב לשלב גם לפחות 2 אימוני התנגדות בשבוע המערבים את כל קבוצות השרירים הגדולות.

מומלץ להגביל זמן ישיבה ממושך ליותר משעתיים ביום.

מחקרים מראים כי פעילות גופנית סדירה עשויה לתרום למניעת עצירות בכמה דרכים:

  • הגברת תנועתיות המעי: פעילות גופנית מגבירה את התכווצות שרירי המעיים, מה שעשוי לעזור להעביר מזון דרך מערכת העיכול בצורה חלקה יותר.
  • שיפור בריאות מערכת העיכול: פעילות גופנית עשויה לעזור לחזק את שרירי מערכת העיכול ולשפר את בריאות הפלורה במעיים, מה שעשוי לתרום לתפקוד תקין של מערכת העיכול.

 

ניהול נכון של מתח וסטרס

טכניקות הרפיה, כגון יוגה, מדיטציה ונשימות עמוקות, יכולות לסייע בהפחתת מתח וחרדה.

הרגלי ישיבה קבועים:

חשוב להקדיש זמן כל יום לישיבה בשירותים. מומלץ להניח שרפרף מתחת לכפות הרגליים בזמן הישיבה. מנח זה מיטיב עם פתיחת המעי ויציאה יותר בקלות.

צמחי מרפא:

קיימים צמחי מרפא רבים המוכחים כיעילים לטיפול בעצירות.

בין הצמחים הנפוצים ניתן למצוא: זרעי פשתן, ג'ינג'ר, מליסה, קמומיל ועוד.

חשוב לצרוך צמחי מרפא בהתאם להנחיות אישיות על ידי אנשי הצוות בקליניקה.

 

תוספי תזונה:

תוספי תזונה מסוימים יכולים לסייע בטיפול בעצירות.

בין התוספים הנפוצים ניתן למצוא: מגנזיום, פרוביוטיקה, סיבים תזונתיים מרוכזים ואנזימי עיכול.

פרוטיביוטיקה ואנזימי עיכול/סיבים תזונתייםפרוביוטיקה הם חיידקים "טובים" התורמים לבריאות מערכת העיכול. ניתן לצרוך פרוביוטיקה בתוספים או במזונות מותססים, כגון יוגורט וכרוב כבוש.

מגנזיוםמגנזיום ידוע ביכולתו לסייע בתנועת מערכת העיכול. ניתן לצרוך מגנזיום בתוספים או במזונות עשירים במגנזיום, כגון אגוזים, שקדים, ירקות ירוקים וקטניות.

חשוב לצרוך תוספי תזונה בהתאם להנחיות אישיות של איש מקצוע מוסמך, כגון רופא, דיאטנית או נטורופת בקליניקה.

 

תזונה נכונה:

תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, נוזלים ופירות וירקות יכולה לסייע רבות במניעת עצירות ובטיפול בה.

חשוב להקפיד על צריכת 25-35 גרם סיבים תזונתיים ביום, לשתות 8-10 כוסות מים ביום ולצרוך מגוון רחב של פירות וירקות טריים.

בנוסף, מומלץ להגביל את צריכת המזונות העלולים לתרום לעצירות, כגון מזון מעובד, מזון שומני, ומזונות הגורמים להתייבשות הגוף כגון קפה ואלכוהול. מצד שני יש להגביל ולנקוט משנה זהירות בשימוש בצמח מרפא משלשלים כגון סנה (תה טיבטי לדוגמא) שימוש ממושך עלול להוביל להסתגלות המעיים (התמכרות) ולמעיים עצלות.

מזונות ספציפים לטיפול בעצירות שיכולים לסייע: 2 שזיפים מיובשים מושרים בכוס מים על הבוקר, או כף שמן זית על בטן ריקה. סלק- סלק חי וטרי עם קליפתו מגורד בסלט, קליפות פסיליום טחונות או פשתן טחון, סובין שיבולת שועל ביוגורט ועוד.

ניקוי רעלים:

ניקוי רעלים מסייע בטיפול בעצירות על ידי סילוק רעלים מהגוף ועידוד תפקוד תקין של מערכת העיכול. כאשר יש מצב של עצירות כרונית, פסולת רבה נאגרת במעיים שמובילה לשלל בעיות שקשורות לעומס הרעלים בגוף שלא מתפנים כפי שאמורים. הדבר מייצר קרקע פורייה למחלות רבות לא רק במערכת העיכול אלא בכל מערכות הגוף- בריאות העור, מערכת החיסון ועוד.

קיימות שיטות ניקוי רעלים רבות, כגון צומות מיצים, צומות מים, ניקוי האורז, חוקנים ותוספי ניקוי רעלים.

דרך מעולה לעשות ניקוי מעיים היא באמצעות קולון הידרותרפיה (שטיפת המעי) שבו מוזרמים מים דרך פי הטבעת אל תוך המעי הגס במטרה לשטוף ולנקות אותו מרעלים, פסולת וצואה שנדבקה בדפנות המעי לאורך השנים. לקריאה נוספת לחץ כאן

 

דיקור סיני:

דיקור סיני הוא שיטת טיפול עתיקה המבוססת על דיקור נקודות ספציפיות בגוף באמצעות מחטים דקות.

דיקור סיני יכול לסייע בטיפול בעצירות על ידי איזון מערכת העיכול, הפחתת מתח וחרדה ועידוד תנועת המעי.

חשוב לפנות למטפל דיקור סיני מוסמך ומנוסה.


רפלקסולוגיה
:

רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול המבוססת על לחיצות ועיסוי נקודות בכפות הרגליים.

רפלקסולוגיה יכולה לסייע בטיפול בעצירות על ידי הרפיית שרירים, שיפור זרימת הדם ועידוד תפקוד מערכת העיכול דרך לחיצות ועיסוי בכף הרגל בנקודות שקשורות למעי הגס כלפי מטה במורד המעי (על כף הרגל).

 

חשוב לציין:

מאמר זה הינו להעשרה בלבד ואינו מהווה תחליף לטיפול רפואי או ייעוץ אישי.

 

עצירות היא תופעה שכיחה אך מטרידה שניתן לטפל בה בהצלחה באמצעות טיפול טבעי. שילוב של שינויים באורח החיים ושימוש בתרופות טבעיות יכול להקל על התסמינים ולשפר משמעותית את איכות החיים.

לקבלת פרטים נוספים וייעוץ אישי ללא התחייבות לחץ כאן!

 

זה בידיים שלך!

נשמח לעזור גם לך לחיות חיים שמחים ובריאים

המדריך המלא לניקוי רעלים במתנה!​

הרשמו לעדכונים במייל וקבלו גישה בלעדית למדריך המלא לניקוי רעלים במתנה!​

הירשמו עכשיו וקבלו גישה למאמרים מרתקים, מדריכים מקצועיים, מתכונים בריאים ומבצעים מיוחדים!​

נשמח לעזור גם לך לחיות חיים בריאים ושמחים!

מלאו עכשיו את הטופס, הזמינו את האבחון הממוחשב ונציגת הקליניקה תיצור עמכם קשר